Tuesday, May 5, 2009

cinta tak boleh paksa, kan?

last weekend balik kampung. ada orang kawin. muda. 23 tahun. sebaya ain. kawan2 kami zaman kecik2 dulu gak. sabtu malam aku dan mak bercakap hal kawin. aku cakap, dia belum ada duit la mak. keja pon tak stabil lagi (padahal org tu dah tak kerja). mak cakap, cari yang lain je la. aku bagitau secara serius, bukan tak nak. tapi hati yang tak nak. bukan tak da orang melamar, siap nak bagi berapa je hantaran yang aku minta. tapi hati ni tak nak. memang tak nak. aku tak boleh bayangkan hidup dengan lelaki yang aku tak cinta. suka, boleh suka sesapa sahaja. boleh paksa hati sayang sesapa sahaja. tapi cinta? nope. aku cakap bebetul ngan mak, along tak boleh hidup dengan lelaki yang along tak cinta. biarlah. tak kisah tunggu berapa lama pon. kalau memnag jodoh dengan dia. kalau bukan, along terima. mak aku cakap, yalah. mak paham.