Wednesday, August 10, 2011

Perihal alas Dulang





Ni namanya baki. Orang Jerantut panggil baki. Biasa juga dikenali sebagai dulang/ kaki dulang hantaran. Ada berbagai jenis, tembaga atau besi biasa. Ni saya ambil dari Uwan, nenek dari belah mak saya; orang kampong bharu, Jerantut. Ada Sembilan je. Kena cari lagi dua kalau Ain, si adik-kahwin-awal nak guna sebab dia kena balas sebelas. Alah. Kat Nilai, murah jugak lah. Dalam rm18 rasanya. Setakat beli dua, oklah kot. Nak beli sebelas, pheww, berpeluh nak keluar duit.





Baki ni kenalah ada alas dulangnya. Kata orang, alas dulang itu perlu. Menunjukkan adat dan adab orang Melayu yang sentiasa beralas dan berlapik cakapnya. Kalau barang hantaran digubah cantik, tapi tiada alas, kurang lah sikit. Tapi sekarang dah ramai yang tak pakai Baki. Ramai yang terus pakai bakul yang terus jadi kaki dulang tu. Yang tu, tak perlu pakai alas dulang la kan. Pelik pula rasanya.





Alas dulang, saya beli yang simple je. Simple pun rm7.50 juga satu tau. Kalau beli 9? Huh. Bankrap. Jadi, letak baki, inilah hasilnya.












Sungguh simple kan? Huhu. Tak cantik.









pura-pura letak pinggan hantaran pula. isk, tak lawa juga ni.









Jadi saya nak buat yang macam ni. Kasi umpph sikit. kasi SHINEE sikit. barulah GIRLS GENERATION~ aww





Jadi, mari metayau mencari kain biru yang saya harap harganya Cuma rm2 semeter. Dan, saya jumpa, namun harganya rm10.80 semeter. Hampeh. Beli jugak la. Dapat diskaun, jadi rm8.50 semeter. Ambik 3 meter memang cukup untuk buat 10 lapik dulang.











Next, DIY untuk alas dulang biru ku ye. Dan hasilnya.




2 comments:

Hidayati Farhan said...

rajinnya cari alas dulang. haha, dulang kita nnt xde alas pon. lagi simple :P

hanys said...

ngeh ngeh. rajin kan? kenalah rajin sebab hiasan hantaran tak seberapa.. huhu..