Wednesday, December 26, 2012

Isteri; Mudahnya buat Pahala

Assalamualaikum.
Hello lovelies..
Umum para isteri dan bakal isteri tahu, mudahnya seorang isteri tu dapat pahala.
Pandang suami dengan kasih sayang je dapat pahala.

Apatah lagi memegang dengan lemah lmbut, memasak, menyenangkan hati dia.
Mudah kan?
Tapi mudah tak nak aplikasi?
Sebenarnya mudah jika hati  REDHA. Redha bangun kul 6.00 pagi untuk masak breakfast, sebab menyediakan air minum suami, lebih baik dari berpuasa setahun.
Redha bangun 5.45 pagi untuk sediakan nasi goreng suami, sebab menyediakan makanan untuk suami, lagi besar ganjaran dari pergi haji.
Redha bila suami tetiba moody. Dan kita tetap redha merendahkan suara walau suara dia dah tinggi pitching nya.
Tak sangka semudah tu.
Tapi, kadang kadang tak mudah juga. Kita manusia, ada ego juga.  Bila kita Tanya elok elok, tapi di jawab kasar, kecik juga hati. Nak juga balas dengan kasar, tapi sabar. Itu Suami. Redha Allah terletak pada Redha suami pada kita.
Menitik juga air mata bila terbaca satu hadith,
”Sesungguhnya apabila seorang suami menatap isterinya dan isterinya membalas pandang (dengan penuh cinta dan kasih), maka Allah menatap mereka dengan pandangan kasih mesra dan jika suami membelai tangan isterinya, maka dosa mereka jatuh berguguran disela-sela jari tangan mereka.” ( Hadith riwayat maisaroh Ali daripada Abu said Al-Hudri)
Ni yang rasa nak pegang tangan hubby setiap masa ni. Ok. Bye.

5 comments:

Pink Lavender said...

yupp..betol...
isteri senang dapat pahala...dosa pon senang dpt gak...
jd sentiasa beringat..

Hanys Jehari said...

Agreed. Masam muka pun dh bdosa. Huhu

cha said...

huhu tapi kdg2 bila dia marah2 dalam jamm ke apa i plak geram dgr. kdg2 mood ok pujukla dia ckp elok2 haha. kalau badmood selalu diam je buat2 tak dgr dia bebel

Hanys Jehari said...

Hehe. Biasalah cha.. Kita pun sama jugak.. Tahan..

Hanys Jehari said...
This comment has been removed by the author.