Sunday, December 9, 2012

Lain padang lain belalang

Asslamualaikum.
Wah dah ahad. Esok dah keje.
Tadi tengokla masterchef us season 3. David thought his mom's pudding rice is the best dessert he could serve to the judges. But no, no, no. Lucky him not eliminated. Almost. Then he asked himself, I love the taste n looks. Why don't they? Then I realize that food that we loved most and we adore and we crave for, doesnt mean taste good to others.
So goes to marriage. Contohla kan, I suka ayam goreng kicap bodo, serius goreng kunyit then tambah kicap n bawang banyak n minyak banyak. That's my ayam goreng kicap. N for me its delicious. I can even repeat again and again. But to him, what's that? His ayam goreng kicap, tak da kicap pun. Sikit kot la. Banyak herbs. Totally different with mine. See, lain padang lain belalang. Lain rumah lain caranya.
Another example, rumah kamu mungkin panggil lada; lada besar, lada kecik, lada hidup, lada kering. Bila ke rumah mentua panggil cili; cili hidup, cili kering. Terkujat? Yes.
Macam pahang kata, segan tu malu. Tapi kelantan cakap segan tu malas. Kan dah beza tu.
Kalau sekampung, speak same languange and jurgon, ok la kan.
Benda macam ni tak terbatas kat dapur je. Even cara mengemas juga mungkin berbeza. Cara melipat baju. Menyimpan pakaian. Atucara makan. Cara sediakan tempat makan. Semua berbeza sebab kita dididik oleh orang berbeza.
Jadi, bakal isteri sekalian, expect the unexpected. Yang baru jadi isteri pun mungkin ada gelabah juga. Macam I.. suami juga kenalah faham. Bukan isteri tak reti, tapi bukan mudah nak adapt perubahan 'cuaca'.

3 comments:

cha said...

hehe betul tu. lama-lama biasala nanti :)

Hanys Jehari said...

Hihi. Tempat baru kan..

mza said...

kedah lar, segan = malas