Thursday, March 7, 2013

Be Responsible. go beyond.

Assalamualaikum.
I hate taking train from Gombak. It packed. It full.
The people mostly not cautious at all. Dah banyak kali tengok orang laki baik muda tua yang masih upaya duduk kat zon keutamaan tanpa tengok sekeliling. Kalau ada perempuan mengandung tolonglah bangun.
I know they will offer the seat if they realized the pregnant lady. Masalahnya, masalahnya kalau dah asyik masyuk dengan game, psp, browsing tnet, mana nak sedar orang sekeliling. Agaknya ada orang kena bunuh depan mata pun tak sedar agaknya. Seriously!
All this addiction to the technology make us forget around.
Dan hari ni aku naik tren dari gombak. Aku berdiri. Tepi aku duduk sorang budak remaja sibuk main game. Depan aku kat palang ada sorang perempuan mengandung. Sarat. Aku tak la teka2 dia pregnant. Perut dah besar. Dah nk bersalin kot. Aku tgk orang2 yang duduk kat zon keutamaan. 5 perempuan. 2 maybe awal kehamilan. Agak je la. 3 macam sihat. 3 lagi laki. 1 budak. 2 lelaki opis. Aku tanya pregnant lady tu turun mana. Kot la turun melati je kan. Malu plak aku nanti.
Dia kata klcc. Aku petik jari kat budak remaja suruh bangun dan bagi the lady duduk. Dia bangun. Sorry, kak. Thank you, she said to me. I cant smile sebab tutup muka dengan towel. Haha. Habes zorro la ni.
Am i rude? I dont care. As long as zon keutamaan digunakan dengan betul.
The truth, this is not the first time i did this. Chase away ppl who dont deserved priority seat.
Pernah dalam satu hari, dalam satu masa i chased 3 men, yang duduk kat seat biasa je pun. Suruh bagi pregnant lady duduk.
Im not pregnant yet, and i dobt know how heavy or how much pain they endure, but logik la wei... Tengok orang bawak perut macam tu ko boleh duk main hp lagi.
What i what to say is, kita sesama jalankan tanggungjawab. Beri seat untuk yang perlukan. Tegur siapa yang ignorance. Bersama kita saling ingatkan. Takut kena marah? Who cares? Dia lagi malu bila semua pandang macam tu.
Possitive thing start with us. Go beyond. Eh dah jadi iklan astro. Haha.
P.s. Wonder i cover face using towel? Muka dah jadi zombie. Arggh. Minyak panas.
Published with Blogger-droid v1.7.4

No comments: